• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

Blog jest częścią projektu „Historia, teoria, strategie i efekty współczesnej polskiej krytyki teatralnej" realizowanego przez Stanisława Godlewskiego w ramach programu Diamentowy Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (nr projektu: DI2016 001146). Na blogu publikowane są częściowe wyniki badań prowadzonych w ramach projektu, szkice, eseje, biogramy i informacje o publikacjach dotyczących polskiej współczesnej krytyki teatralnej. Tytuł - "Płonący fotel" - odnosi się do debat dotyczących miejsca fotelu recenzenta (w teatrze? na placu publicznym?). W związku z rozpalającymi środowisko teatralne debatami na temat roli i funkcji współczesnej krytyki, mam wrażenie, że fotel jest nie tyle "latający" (by użyć określenia Andrzeja Żurowskiego), co po prostu płonie - od zadawanych pytań, gorących dyskusji i niewygodnych stwierdzeń.

Kategorie postów

  • krytyka teatralna (6)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Krytyka teatralna


Bibliografia krytyki #3

Trzecia część książek o krytyce i zbiorów recenzji:

Kelera Józef, Teatr bez majtek. Szkice, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2006.

Kościelniak Marcin,  Niepokalani. Przypis do historii polskiego teatru krytycznego, „Didaskalia” nr 138/2017.

Polska krytyka teatralna lat 1944-1980. Zbliżenia, red. E. Udalska, Katowice 1986.

Pośród spraw publicznych i teatralnych. Marcie Fik przyjaciele, koledzy, uczniowie, red. J. Krakowska, M. Napiontkowa, Warszawa 1998.

Puzyna Konstanty, „Szkoła dramaturgów” i inne szkice, wstęp M. Szpakowska, oprac. W. Majcherek, Wrocław 1993.

Puzyna Konstanty, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, wyb. T. Nyczek i M. Szpakowska, wstęp J. Krakowska, Warszawa 2015.

Puzyna Konstanty, Powrót Chrystusa, „Teatr” nr 19/1969.

Sajewska Dorota, Pod okupacją mediów, Warszawa 2012.

Sieradzki Jacek, Konrad Swinarski w ocenie polskiej krytyki, [w:] Teatr Konrada Swinarskiego. Rekonesans, pod red. E. Udalskiej, Katowice 1978.

Sieradzki Jacek, Po co Pan Bóg stworzył krytyków?, w: Wędrowanie. Dziesięć wykładów. Teksty wykładów gościnnych w latach akademickich 2008/2009 i 2009/2010, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białystok 2010.

Szpakowska Małgorzata, „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich, Warszawa 2012.

26 stycznia 2019   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   bibliografia   krytyka teatralna  

#Przypomnienia Anna Róża Burzyńska o krytyce...

We wpisaach oznaczonych #przypomnienia będziemy publikować teksty o krytyce teatralnej dostępne online, które ukazały się już jakiś czas temu. Na pierwszy ogień - wspaniały tekst Anny Róży Burzyńskiej o krytyce teatralnej w fazie przebudowy, opublikowany pierwotnie w "Wielogłosie" w roku 2011, w numerze poświęconym krytyce artystycznej: https://www.wuj.pl/page,art,artid,1865.html

 

 

12 grudnia 2018   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   krytyka teatralna   przypomnienia  

Bibliografia krytyki #2

Druga część bibliografii dotyczącej krytyki teatralnej - tym razem publikacje angielskojęzyczne:

After Critisim. New Responses to Art and Performance, ed. by Gavin Butt,  Oxford 2005.

Aubry Timothy, Guilty Aesthetic Pleausures, London 2018.

Carroll Noëll, On critisim, Routledge 2008.

Critique and Postcritique, ed. by Elizabeth S. Anker and Rita Felski, Durham and London 2017.

Doyle Jennifer, Hold it against me. Difficulty and Emotion in Contemporary Art, Durham 2013.

Foster Hal, Bad new days. Art, critisim, emergency, Verso 2015.

Houston Kerr, An introduction to art criticism. Histories, strategies, voices, Maryland 2013.

Theatre criticism. Changing landscape, ed. by Duška Radosavljevic, London 2016.

Wardle Irving, Theatre criticism, London 1992.

Sporo książek także tutaj: https://www.howtowriteabouttheatre.com/booksabouttheatrecriticism.html

 

 

07 listopada 2018   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   bibliografia   krytyka teatralna  

O Koenigu i Jabłonkównie w "Teatrze"...

W październikowym "Teatrze" pojawiły się dwa artykuły dotyczące krytyków związanych niegdyś z tym pismem: tekst Szymona Kazimierczaka o Jerzym Koenigu (i jego sporze z Adamem Hanuszkiewiczem) oraz artykuł Stanisława Godlewskiego przypominający postać Leonii Jabłonkówny.

Tekst Szymona Kazimierczaka dostępny online: http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/2169/nietolerancja,_czyli_koenig_kontra_hanuszkiewicz/

 

29 października 2018   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   strategie   krytyka teatralna  

Bibliografia krytyki #1

We wpisach oznaczonych jako "Bibliografia krytyki" publikowane będą spisy książek i artykułów dotyczących krytyki teatralnej (polsko- i anglojęzyczne).

 

#1

Chwastyk-Kowalczyk Jolanta, „Bluszcz” w latach 1918-1939. Tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.

Csàto Edward, Interpretacje. Recenzje teatralne 1945-1964, Warszawa 1979.

Czanerle Maria, Twarze i maski. Szkice teatralne, Kraków 1970.

Fik Marta, Trzydzieści pięć sezonów. Teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981.

Kalemba-Kasprzak Elżbieta, Teatr w gazecie. Społeczne role recenzji teatralnej. Przełom październikowy 1955-1957, Wrocław 1991.

 

Kaźmierczak Szymon, Szafa z „Teatrami”, „Teatr” nr 10/2016.

Koenig Jerzy, Kto ma mieć pomysły? Szkice i felietony teatralne z lat 1978-2008, wybór i oprac. P. Płoski, posłowie J. Majcherek, Kraków – Warszawa 2014.

 

Koenig Jerzy, Rekolekcje teatralne, Warszawa 1979.

Krytycy o Swinarskim. Wybór recenzji ze spektakli Konrada Swinarskiego, wyb. M. K. Gliwa, Katowice 2001.

Wokół teorii i historii krytyki teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1979.

 

Wierzyński Kazimierz, Wrażenia teatralne. Recenzje z lat 1932-1939, oprac. H. i M. Waszkielowie, Warszawa 1987.

18 sierpnia 2018   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   krytyka teatralna   bibliografia  

Współczesna krytyka teatralna - projekt

Ten blog ma służyć publikacji i upowszechnianiu części badań, które prowadzę, dotyczących historii, teorii i strategii współczesnej polskiej krytyki teatralnej. 

 

Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany zarówno w teatrze, jak i w badaniach teatralnych: wyłoniły się nowe

estetyki, teatralny off przeformułował swoje cele, pojawił się nowy taniec i inne formy widowiskowe, instytucje

kultury (w tym teatry) inaczej rozumieją racje swojego funkcjonowania, wyodrębniła się performatyka jako

samodzielna dziedzina naukowa, nowa humanistyka podsuwa zaskakujące narzędzia badań sztuk wykonawczych…

Dokonuje się na naszych oczach zmiana kulturowa – i teatr jest jej forpocztą, a także najczulszym instrumentem

rejestracyjnym. Problem w tym, czy zmiana (choć już dostrzeżona) zostanie nie tylko odpowiednio uchwycona, ale i

opisana, zinterpretowana, osadzona we właściwych jej kontekstach. Dotąd odpowiedzialna była za te zadania

krytyka teatralna – czy wobec zmian w teatrze współczesna krytyka także zdołała (równolegle) zredefiniować swoją

pozycję, zmienić metody podejścia i sformułować nowe cele? Przedmiotem moich badań będzie więc współczesna

polska krytyka teatralna – chcę jednak przebadać nie tylko ją samą (a to przecież dziedzina niesłychanie silnie

powiązana – wieloma nićmi – z odbiorcami kultury, artystami, sztuką, instytucjami kultury, lokalnymi

społecznościami, mediami), ale też jej społeczne funkcjonowanie w nowym otoczeniu kulturowym.

Badanie współczesnej krytyki teatralnej będzie skupione najpierw na prześledzeniu zmian, jakie zaszły w polskiej

krytyce w ciągu ostatnich lat, na próbie zarysowania kontekstu historycznego krytyki teatralnej w Polsce drugiej

połowy XX i początku XXI wieku. Dalszym etapem badań będzie analiza różnorodnych form wypowiedzi

krytycznej występujących w Polsce po roku 1989, a także tematów, jakie krytyka teatralna podjęła i opisała (lub

jakie pomijała – te braki czy przeoczenia wydają się niezwykle znaczące). Prześledzenie sporów dotyczących samej

krytyki (debat autorefleksyjnych) i przyjrzenie się reprezentatywnym postawom wybranych krytyków wydaje się

dziś (kiedy znów redefiniuje się miejsce teatru w społeczeństwie) szczególnie potrzebne. Namysł nad krytyką

teatralną obejmowałby jednak nie tylko związki między krytykiem a odbiorcą, lecz skupiłby się również na relacjach

krytyki z instytucjami kultury i artystami, jako relacjami szczególnie istotnymi w latach ostatnich.

Badania mają na celu uporządkowanie dziejów najnowszych krytyki teatralnej w Polsce, ich dogłębną analizę i

interpretację w różnych kontekstach: politycznym, społecznym, ekonomicznym, instytucjonalnym, teoretycznym i

historycznym. Dzięki różnorodnym formom upowszechniania wyników prowadzonych badań, projekt ma szansę

stworzyć przestrzeń do refleksji nad historią, teorią i strategiami współczesnej krytyki teatralnej w Polsce oraz stać

się podstawą dialogu pomiędzy krytykami, widzami, artystami i przedstawicielami instytucji kultury.

 

12 lipca 2018   Dodaj komentarz
krytyka teatralna   metodologia   krytyka teatralna  
Staszekgodlewski | Blogi